"Як зробити онлайн-навчання живим та цікавим"

 05.04.23р. відбувся виступ на онлайн МО вчителів початкової ланки громади "Як зробити онлайн-навчання живим та цікавим"














Covid-19, тобто прихід пандемії, змінили наше життя і формат навчання дітей у школі, а повномасштабне вторгнення росії в Україну, зробило дистанційне навчання  єдиним способом вчитися в певній безпеці. Сьогодні понад 1, 7 мільйона учнів в Україні навчаються дистанційно, приблизно чотириста тисяч українських школярів перебувають за кордоном, близько ста тисяч- перебувають на окупованих територіях  та здобувають освіту в українських школах онлайн.

 Згідно зі статистикою, кожна п’ята дитина залишається вдома без нагляду до вечора, поки батьки не повернуться з роботи.  Тому головним в дистанційному навчанні  є повага всіх членів родини до цього процесу. Батькам слід створити «замок для уроків»: відвести місце дитині, яке добре освітлене, забезпечити  необхідним приладдям, щоб дитина не залишала його на уроках, сприяти виробленню у дітей нових звичок і правил у сім’ї. Проговорити, щоб діти вчасно підключались, навчити їх це робити. Перевіряли рівень зарядки їхніх гаджетів, а ми, вчителі, проговорюємо, коли вмикати і вмикати мікрофони , піднімати руку, що можна писати в загальному чаті, а що – ні; щоб склянка з водою була поруч. Відпрацювати  правила  поведінки для дистанційних уроків.

Леонардо да Вінчі підмітив, що «Навчання без бажання псує розум, і він нічого не затримує в собі». Тому перед вчителем стоїть питання: як зробити навчання цікавим і «живим»? Але, якщо учні не розуміють для чого прийшли в школу, вони не зможуть якісно навчатись ні очно, ні дистанційно. Навчаючись очно, ми можемо підійти до учня, учень не може вийти із класу без дозволу, не буде гратись за комп’ютером.  У класі діти дивляться один на одного, хочуть бути кращими.

З приходом онлайн навчання, діти на уроці можуть займатись своїми справами, нікуди не йдучи.

Дистанційне навчання принесло багато змін, з’явилось багато питань, але також і багато можливостей. Основний плюс онлайн навчання – це його доступність, можливість використовувати на уроках інтерактивні методи навчання , які активно залучають учнів до навчального процесу, заохочують бути активними , мислити самостійно, краще засвоювати інформацію.

Готуючись до уроку, учителеві потрібно враховувати і фізіологічні, і психологічні особливості дітей. У дітей віком від 6 до 9 років образне мислення. Тому потрібно давати більше візуальних вправ, щоб втримати увагу  дітей. Не перетворювати урок на лекцію. Шоу-бізнес вміє утримувати увагу глядачів, змінюючи ролі. Якщо вчитель використає цей прийом, він зможе на уроці зацікавити дітей. Адже без прикладів із практики неможливо утримувати зацікавленість учнів на предметі. Обов’язково слід ставити запитання дітям, залучаючи їх до роботи, щоб не втратити швидко увагу. Важливу роль відіграє і зміна стилю викладання (говорити не монотонним голосом, а жартівливо чи серйозно, чергувати теорію із практикою). Діти мають бути активними учасниками навчального процесу, обговорювати якусь проблему , проходити інтерактивні тести.

Як при очному так і дистанційному навчанні, я використовую ігри на уроці.  Ігри можуть багато чого- швидко розворушити  і відновити сили, якщо діти втомилися, або заспокоїти. Вони зосереджуються на завданні, хочуть швидше « подолати» його, а основне розуміють, що навчання це не нудна робота. Широко застосовую роботу з цеглинками Лего,  проектуючи на екран завдання на смужках за кольорами цеглинок, або за вказівкою; «числове віяло». Люблять діти гру, перед   вивченням нової теми - станція «ДЧЦМЗ»- (для чого це мені потрібно).  Такі прості вправи для зворотнього зв’язку: помахайте ручкою, посміхніться, поставте «плюс», «мінус» у чаті, або одиничку чи нолик. «Вірю не вірю», «Сам собі складаю запитання», «Оплески», а потім відреагувати на отримані відповіді та подякувати. При вивченні таблиць множення і ділення,  частин мови, речення , види речень , улюбленими стали ігри «Онлайн-квач», « Воротар». Діти уважно слухають одне одного, щоб не пропустити свою чергу. Наприклад, я даю вираз на обчислення одному учневі, той дає відповідь і далі «заквачує» наступним запитанням, виразом однокласника. Допомагає утримувати увагу на уроці і гра «Чомучки». Учні готують запитання з вивченої теми, які починаються словом «чому». Щоб уникнути зайвої напруги в онлайні, проводжу фізкультхвилинки, що дає змогу дітям перезавантажити мозок, освіжити подальше сприйняття інформації. Вони мають обов’язково рухатись. Діти самі у 2 класі  складають список проведення фізкультхвилинок, а я вмикаю. Також добре пропонувати дітям складати мотиваційні фрази для виконання завдань. Використовую і цікавинки , але важливо не перезавантажити урок веселощами.

Діти люблять такі задачі: «10 лап і 5 хвостів, скільки всіх півнів? Ти віяло підніми, правильну відповідь покажи», «Виглядають із нори 12 лап і 3 хвости. Покажи швиденько ти: скільки лисок мають ці хвости?»

Ігрові технології роблять уроки не тільки цікавими і змістовними, а й допомагають створити неформальну атмосферу. Дозволяють учням розкритися, реалізувати навички, отримані під час навчання, створюють конкуренцію, змушують дітей шукати різні шляхи розв’язанні поставлених завдань.

Нині є широкий доступ до використання відео на уроці, презентацій, як із інтернету, а також і можливість створювати свої.

Наша школа працює за змішаною формою навчання. Працюємо онлайн на платформі Google Classroom. Учитель кожного дня прописує число, тему, план завдань на урок. Хто був відсутній на уроці, за вказаним алгоритмом опрацьовує пропущений матеріал,  переглядає відео за посиланням ,  має змогу пограти у цікаву навчальну гру, виконати завдання у гугл формі.

Люблять діти ігри на платформах Learning Apps, Kahoot.com, з вправами: іграми й вікторинами, де відбуваються змагання між учнями. Всі поспішають потрапити на п’єдестал.  Це мотивує дітей. Але , щоб грати,  діти знають, що потрібно підготуватись до уроку, добре знати ту ж таблицю, без знання правила не визначиш яке  дане речення  за метою висловлювання. Але не всі мають змогу в них брати участь, коли в сім’ї не один школяр.

Використовую Google-форму - опитувальник, де даю тестові завдання по тексту. Вони допомагають учневі бачити, що ще потрібно допрацювати;  можна  використовувати при  встановленні  відповідності лівої і правої частини, зробити прийом – рефлексію, де за кілька секунд є результат у вигляді діаграми.

Люблять діти працювати із дошкою Jamboard. Залучаю їх до дискусії, пишу запитання, а діти на віртуальних стікерах фіксують відповіді, наприклад, при використанні стратегії «РАФТ»- напишіть смс. Учні бачать:  хто, що пише, а я – хто активний, хто як друкує. Можна на ранкову зустріч написати один одному комплімент, побажання.  Хоч поки не всім вдається це вправно робити. Дуже люблять малювати, остання робота – «Моя майстерня морозива»- море емоцій , позитиву.

Онлайн навчання - це постійний процес навчання як для вчителя, так і для дітей.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тарас Шевченко- геніальний син українського народу